”Simț enorm și văz monstruos”

Postat de în Uncategorized | 0 Comentarii

În viziunea lui Montesquieu, printre cauzele prăbușirii Imperiului Roman de Apus trebuie inclusă și decadența societății romane. Acesta a publicat în 1734 o lucrare istorică științifică despre înflorirea și decăderea Romei, Considérations sur les causes de la grandeur des Romains et de leur décadence (Considerații asupra cauzelor măreției și decadenței romanilor), în care a afirmat tranșant că „Roma a oferit spectacolul unei fascinante pervertiri a firii umane, al unei patologii la care republicile sunt extrem de vulnerabile“.

De altfel, riscul care amenința însăși existența societății romane, presupus de pervertirea stilului de viață, de pervertirea tradițiilor și de marasmul în care ”stăpânii lumii” eșuaseră în urma unor războaie triumfătoare (!!!) fusese identificat de un geniu vizionar, hârșit în probleme administrative ale imperiului pe care și-l crease: evident, mă refer la încercările lui Octavianus Augustus de revitalizare a moravurilor societății romane.

Cu scopul de asigura viitorul societății romane, Octavianus a emis lex Iulia de maritandis ordinibus, care stipula obligaţia senatorilor şi cavalerilor să se căsătorească şi să aibă copii. Totodată, această lege interzicea căsătoria senatorilor şi descendenţilor lor pe linie masculină cu femei de „moravuri uşoare” sau cu femei cu profesiuni ruşinoase.

De asemenea, Octavianus a inițiat o lege împotriva infidelităţii conjugale (lex Iulia de adulteriis coercendis), care avea ca scop pedepsirea adulterului, definit ca relaţia dintre o femeie căsătorită şi un alt bărbat decât soţul ei.

Mai mult, prin lex Papia Poppaea, care privea stimularea procreației, respectiv relansarea natalității, Octavianus a finalizat legislaţia referitoare la statutul familiei.

Trebuie să recunosc, totuși, că Octavianus a fost un ”damn lucky bastard”: deși a înfruntat nenumărați adversari redutabili, acesta nu și-a dat măsura propriei valori într-o confruntare cu flagelul corectitudinii politice, așa că nu pot să estimez ce șanse ar fi avut demersurile sale într-un astfel de context. Mai mult, Octavianus nu a trebuit să se confrunte cu oprobriul legiunilor de ”corecți” de pe Facebook …

Lasati un raspuns